کاهش سایز ذرات انتقال دهنده ی چربی از توزیع کلسترول بد جلوگیری می کند

28 ژانویه 2019 – دانشمندان برای اولین بار آنزیمی را که مسئول بارگذاری چربیها بر روی ذرات حمل کننده ی چربی در کبد است، شناسایی کردند.این کشف همچنین نشان داد که چگونه می توان اندازه ی این ذرات را به منظور کاهش توزیع کلسترول بد در سراسر بدن کاهش داد. این کشف راه ابداع درمانهای جدید را برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی هموار نمود.

در این مطالعه که درJournal of Lipid Research منتشر شده است،پروفسور Victor Zammit  و همکارانش از دانشکده ی پزشکی Warwick اثرات مهار تولید آنزیم دی اسیل گلیسرول استیل ترانسفراز 1(DGAT1)  را مورد بررسی قرار دادند. این آنزیم در کبد وجود دارد و با تولید ذرات "لیپوپروتئین های بسیار کم چگالی"(VLDL) ارتباط دارد. این ذرات حاوی چربیهایی به شکل triglycerides choesterylesters،کلسترول هستند که توسط پروتئین ها و چربی های باردار احاطه شده اند.

ذراتVLDL، پیک ها یا حاملین چربی در بدن هستند که در سراسر بدن از طریق جریان خون حرکت می کنند و چربی را به دیگر بافت ها انتقال می دهند. آنها فرایند فیزیولوژیکی طبیعی را که اجازه می دهد تا کبد (و روده) چربی ها را در سراسر بدن توزیع کنند، انجام می دهند، اما وقتی که تری گلیسیرید ها از این ذرات حذف می شوند، آنها تبدیل به حاملین کلسترول "بد" می گردند که در شریان های ما رسوب می کنند و خطر بروز بیماری قلبی را ایجاد می کنند. مقدار چربی که این ذرات حمل می کنند، اندازه ی آنها را تعیین می کند و هر چه اندازه ی آنها بزرگتر باشد، کلسترول "بد" بیشتری را حمل می کنند.

تیم پرفسور Zammit دریافتند که مهار DGAT1 به طور خاص در کبد، باعث کاهش اندازه ی ذراتVLDL  به حدود نصف و کاهش محتوای تری گلیسیرید آنها می شود، این نتایج نشان می دهد کهDGAT1  نقش مهمی در بارگزاری VLDL با چربی دارد. بودجه ی این مطالعه توسط شورای تحقیقات پزشکی تامین شده است.

پروفسور زامیت گفت: ذرات VLDL خودشان مضر نیستند، اما وقتی که آنها تری گلیسیرید خود را پس از تخلیه آن به سایر بافتها از دست می دهند، تبدیل به لیپوپروتئینهایی با چگالی پائین می شوند که حمل کنندگان کلسترول بد هستند. این کلسترول با بیماری قلبی ارتباط دارد و به عنوان  LDLدرون دیواره های شریان ها رسوب کرده و منجر به آترواسکلروز می شود که می تواند منجر به انسداد شریان ها در مغز و شریانهای عروق کرونر و در نتیجه افزایش خطر سکته مغزی و حملات قلبی شود.

او افزود: مطالعه ی ما نشان داد هنگامی که DGAT1 در کبد وجود ندارد، تعداد ذرات چندان تغییری نمی کند، اما اندازه آنها و محتوای تری گلیسیرید آنها تقریبا نصف می شود. ما می دانیم شرایطی که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شوند (به ویژه دیابت) در درجه اول با افزایش اندازه ی این ذرات ترشح شده، ارتباط دارند. اندازه ذرات پارامتر مهم تری در تعیین این خطر می باشد، زیرا مدت زمانی که این ذرات در گردش خون باقی می مانند را افزایش می دهد و در این مدت طولانی، آنها برای اتصال به دیواره ی داخلی عروق، چسبنده تر می شوند.یافته های ما نشان داد که آنزیم(DGAT1) به عنوان تعیین کننده اصلی محتوای تری گلیسیرید و در نتیجه اندازه ی ذراتVLDL  عمل می کند.

این تحقیق به دنبال مطالعات دقیق قبلی (که توسط بنیاد قلب و دیابت بریتانیا انجام شده بود) بر روی خواص و توزیع متمایز این آنزیم در سلول های کبدی انجام شد. همچنین بمنظور کمک به مقابله با بیماری های قلبی و سکته مغزی، شناخت مکانیزم تغییرات در فعالیتDGAT1 و توزیع سلولی آن انجام گردید، که همچنین می تواند به افراد مبتلا به دیابت که مشخصه ی آنها ذراتVLDL  ترشح شده ی بزرگ تر است، کمک کند.

پروفسور زامیت افزود: این یافته ها برای صنایع داروسازی بمنظور کار بر روی استراتژی های دارویی برای کنترل فعالیتDGAT1 در کبد مفید خواهد بود، به ویژه بخشی از آن که اندازه  VLDLرا تعیین می کند. مطالعات اولیه نشان می دهد که اندازه ی ذرات VLDL همچنین می تواند توسط نوترینتهای رژیم غذایی، از قبیل تغییر نسبت کربوهیدرات به چربی یا نسبت چربی اشباع به چربی غیر اشباع، تغییر کند، بنابراین یافته های حاضر ممکن است پایه ای برای توصیه های تغذیه ای برای تسهیل کاهش سایز ذرات VLDL و جلوگیری از افزایش اندازه ی آن به سطح خطرناکی گردد که حامل بدترین نوع کلسترول شوند.

پرفسور زامیت گفت: اکنون ما بدنبال کشف مکانیزمی هستیم که از طریق آن فعالیت و توزیع DGAT1 بطور فیزیولوژیکی در بدن کنترل می شود تا بتوانیم این مکانیسم ها را از طریق مداخلات دارویی تقلید کنیم. همچنین ما به بررسی تاثیر تغییرات رژیم غذایی بر این مکانیسم خواهیم پرداخت.

منبع و سایت خبر:

Journal of Lipid Research, 2019; 60 (1): 111 DOI: 10.1194/jlr.M089300

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190128101114.htm